loading...

مجله دلتا

مجله دلتا

بازدید : 33
پنجشنبه 21 بهمن 1400 زمان : 14:28

دژ قهقهه در تپه سنگی به ارتفاع تقریبی هزار متر از زمین‌های اطراف قرار داشته و اطراف آن را با حصار مستحکم و غیر قابل نفوذ احداث کرده‌اند که با گذشت سالیان دراز ورود به آن تقریبا غیر ممکن بوده و فقط در شرایط جوی مناسب امکان‌پذیر است.
دژ قهقهه

دژ قهقهه اردبیل در بخش ارشق، ما بین روستای گنچویه و قره آغاج کلان از توابع مشکین‌شهر در استان اردبیل قرار دارد. این دژ به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهمی مانند شاهزادگان صفوی در زمان گذشته بوده‌ است، در تاریخ شهرت بسیاری دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا با این زندان مخوف آشنا شوید.

قبل از اسلام

استقرار در این قلعه به دوران قبل از اسلام می‌رسد که در زمان بابک و صفویه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و سال‌ها به عنوان خزانه‌ سلطنتی و مهم‌ترین زندان مورد استفاده قرار گرفته است و در زمان جنگ‌های ایرانی و عثمانی، خزانه‌ شاهان صفوی در این قلعه نگهداری و حفاظت می‌شده است و اهمیت آن از اواخر دوره‌ صفویه به تدریج کمتر و در دوره قاجاریه به یک‌باره متروکه شده است.

قلعه یا دژ قهقهه

حصارهای دژ قهقهه اردبیل

قلعه‌ قهقهه از ۳ حصار متداخل تشکیل شده است و حصارها بر تعیین حدود قلعه جهت تشکیل دیواره‌های سنگی کوه تاثیر گذاشته‌اند. هر حصار دارای دروازه است و حصار اصلی آن دارای ۴ برج بوده و دروازه‌ آن از دو برج ۵ ضلعی با طاق هلالی تشکیل شده. این حصار، بعد از دروازه‌، راهروی درازی به اتاق هلالی دارد. تنها مسیر صعود به قلعه از مسیر شمال شرقی است که پس از حدود یک ساعت پیمایش مسیر می‌توان به ورودی قلعه رسید.

دژ قهقهه اردبیل

مهم‌ترین زندانی این قلعه که بود؟

شاه اسماعیل دوم، که یکی از شاهان صفوی بوده است، مهم‌ترین زندانی قلعه فوق است. وی مردی شجاع و جنگجو و شمشیرزنی بی‌دریغ بوده و به علت گردن ندادن به فرامین پدر، دستگیر و در قلعه قهقهه به مدت ۱۹ سال و نیم زندانی شد و تا مرگ پدر در زندان مخوف دوام آورد و سرانجام با گردش دوران پا به قدرت گذاشت و بسیاری از کسان و خویشان را که در این مدت پادرمیانی نکرده بودند، به قتل رساند.

مکان‌های مشابه

قهقهه‌، احتمالا نام برخی از مکان‌های دیگری نیز بوده است‌، چنان که دهی از دهستانی در میان ولایت حومه شهر مشهد نیز به همین نام مشهور است. در کتاب تاریخ گیلان، از این قلعه به‌عنوان قلعه ماران یاد شده است‌. این قلعه را کهن‌دژ (قلعه قدیمی) نیز گفته‌اند. قلعه قهقهه در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران مورد استقبال قرار گرفت.

اگر به مطالب گردشگری عجیب علاقه دارید، روستای عجیب انسان‌های بی‌دهان در اردبیل را هم بخوانید.

قلعه ماران

پیشنهاد مطالعه: برای گردشگری نزدیک تهران تله کابین توچال، تفریحی در دل زمستان را در مجله دلتا بخوانید.

بازدید : 24
پنجشنبه 21 بهمن 1400 زمان : 14:19

تهران فقط شلوغی‌ و آلودگی‌ نیست. مجموعه توچال فرصتی ایده‌آل برای دورشدن از این همه هیاهو و تجربه طعم واقعی زندگی را برای شما فراهم می‌کند.
تله کابین توچال

مجموعه تفریحی توچال در نزدیکی شمال تهران قرار دارد و تفریح‌های متنوعی همچون تله کابین توچال ، پیست اسکی، تله‌سیژ، سورتمه، بانجی جامپینگ، بام تهران و… را در خود جای داده است. علاوه بر کوهنوردی، اسکی و تله کابین که از تفریح‌های معروف توچال هستند، فعالیت‌های مختلف دیگری از سورتمه سواری تا تیراندازی با کمان و واقعیت مجازی نیز در این مجموعه وجود دارد که می‌توان اوقاتی سراسر هیجان و لذت را در آن تجربه کرد. با مجله دلتا همراه شوید تا گشتی در منطقه تفریحی و دیدنی توچال بزنیم.

تله کابین توچال در تهران

معرفی توچال

توچال قله‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳,۹۶۲ متر است که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز به حساب می‌آید. دامنه جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قله آن مشرف به این شهر است. این قله در جنوب منطقه کوهستانی البرز مرکزی قرار دارد که از شرق به قله‌های لزون، کلک‌چال و دارآباد و از غرب به قله شاه‌نشین و منطقه امام‌زاده داوود منتهی می‌شود.

مشهورترین و پررفت‌وآمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌ها به‌ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان‌پناه قله توچال، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند.

اگر به کوهنوردی و آفرود علاقه دارید به دهکده بهشتی جهان نما هم سری بزنید.

ایستگاه پنجم تله کابین توچال

اگر تا این مسیر را کوهنوردی کرده‌اید، باید بگوییم مسیر بسیار سختی را پیموده‌اید، در غیر این صورت به همراه تله کابین توچال می‌توانید در عرض ۳۰ دقیقه از ایستگاه اول به بام تهران برسید. یکی از بهترین چشم‌اندازهای کلی شهر تهران را می‌توانید در این ارتفاع مشاهده کنید. این ایستگاه فرهنگسرای توچال نیز به حساب می‌آید. اگر صرفا برای برف بازی به این منطقه رفته‌اید، می‌توانید در این ایستگاه نیز توقف کرده و یک روز هیجان‌انگیز و مفرح را بگذرانید. این ایستگاه به ارتفاع ۲۹۱۰ متری از سطح زمین واقع شده و یک رستوران دو طبقه چوبی بسیار زیبا در آن ساخته شده است تا لذت صرف غذا در آب و هوای سرد و در این ارتفاع را چند برابر کند. همچنین می‌توانید از آلاچیق‌های موجود در محوطه و وسایل بازی محدودی در این ایستگاه استفاده کنید.

بام تهران

پیشنهاد مطالعه: اگر به مطالب گردشگری علاقه دارید، حوض سلطان، بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران را در مجله دلتا مطالعه کنید.

بازدید : 18
چهارشنبه 20 بهمن 1400 زمان : 19:15

آیـا تـابه‌حال نام بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران را شنیده‌اید. اگر نشنیده‌اید و این نام برایتـان عجیب اسـت، بـهتر اسـت بـار سفر را ببندید و بـه سمت قم راهی شوید.
دریاچه نمک حوض سلطان

دریـاچه نمک قم که بـا نام دیگر حوض سلطـان شناخته می‌شود را بزرگ‌ترین آیینه طبیعی ایران می‌دانند. این حوض در فصل‌های پر بـارش سال، شکلی صیقلی بـه خود می‌گیرد و زیبـایی بی‌نظیری از خود بـه نمـایش می‌گذارد بـه همین علت بـه بزرگ‌ترین آینه ایران معروف شـده اسـت. همراه مجله دلتا باشید تا با یکدیگر گشت و گذاری در دریاچه نمک حوض سلطان داشته باشیم.

حوض سلطان

موقعیت جغرافیایی دریاچه نمک حوض سلطان

دریـاچه نمک حوض سلطـان در ۴۰ کیلومتری شمـال شهرسـتـان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد. این دریـاچه که بـه دریـاچه ساوه قم و دریـاچه شاهی هم معروف اسـت بـه مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمـال شرق شهرسـتـان قم واقع شـده‌ اسـت و رشته کوه‌های البرز در شمـال آن قرار دارد.

موقعیت جعرافیایی

پوشش گیـاهی و جانوری

رژیم آبی این تـالاب فصلی و فوق شور بوده و زمسـتـان فصل پرآبی حوض السلطـان اسـت. بر اساس مطـالعه انجام شـده بـالغ بر ۲۴۰ گونه بـا ارزش ریز موجودات هوازی مـانند جلبک‌ها، بـاکتری‌ها و قارچ‌ها در تـالاب وجود دارد.

در این منطقه بیش از ۴۰ گونه گیـاهی از جمله درمنه بیـابـانی، اشنان، تـاغ زرد و سیـاه، سودا و اسفناج وجود دارد. در زمینه پوشش جانوری، هوبره، انواع کبوتر وغیره و پرندگان مهاجر نظیر غاز خاکسـتری، آنقوت، لک لک، انواع عقاب و غیره را می‌توان در زمره این پرندگان جای داد.

پسـتـاندارانی نیز از قبیل خرگوش، موش صحرایی، روبـاه و گاهی آهو نیز در این منطقه دیده می‌شوند. در میـان خزندگان منطقه حضور مـارها و سوسمـارها که در کنترل بیولوژیک آفات نقش دارند، بـارز اسـت. انواع عنکبوت، رتیل، موریـانه و مورچه‌های کمیـاب در اطراف دریـاچه گسـترده هسـتند.

پوشش جانوری دریاچه نمک

تفریحات در حوض سلطـان

عبور از دریـاچه: گذر از عرض دریـاچه بـه حدی جالب و لذت بخش اسـت که بسیـاری از افراد ۵ ساعت از زمـان خود را صرف می‌کنند تـا بـه انتهای آن برسند.

تمـاشای بزرگترین آینه طبیعی ایران: سطح صیقلی دریـاچه بـه مـانند آینه‌ای طبیعی خودش را در بسـتر بیـابـان گسـترانیده و جلوه خاصی را بـه وجود آورده اسـت. پس خودتـان را در بزرگترین آینه طبیعی ایران تمـاشا کنید.

ثبت تصاویر خارق العاده: عکاسی از این منظره، عکاسان بسیـاری را بـه سوی خود می‌کشاند تـا تصاویر زیبـایی را برای خود ثبت کنند.

دوچرخه سواری و آفرود: برخی نیز در گروه‌های دوچرخه سواری و آفرود راهی این منطقه می‌شوند و عرض دریـاچه را طی می‌کنند.

نمک حوض سلطان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ایران، مطلب جاهای دیدنی ایران که حداقل یک بار باید ببینید را مطالعه کنید.

بازدید : 28
چهارشنبه 20 بهمن 1400 زمان : 19:10

غار فینگال اسکاتلند به خاطر اندازه، صداها و رنگ‌هایش و همچنین تقارن بی‌نظیرش که در ارتفاعی حدود ۲۱ متر شکل گرفته، معروف است.
غار فینگال اسکاتلند

در این مطلب می‌خواهیم به یکی از زیباترین غارهای دنیا سفر کنیم که فینگال ( Fingal ) نام دارد، این غار در اسکاتلند و در میان آب‌های اقیانوس آرام قرار گرفته است، غاری با شکوه و با ابهت که در اثر برخورد امواج خروشان با بدنه آن شکل و شمایل زیبایی به خود گرفته است. همراه مجله دلتا باشید تا بیشتر درباره غار فینگال اسکاتلند بدانید.

این غار دارای ویژگی‌هایی است که آن را یکی از منحصر به فردترین غارهای دنیا می‌کند. مهم‌ترین ویژگی آن ظاهر بیرونی آن است که به مراتب از چیزی که شما در ذهن دارید، متفاوت‌تر است. دیواره‌های این غار هر ساله گردشگران زیادی را به سوی اسکاتلند می‌کشاند.

غار فینگال اسکاتلند ، غار ملودی

آشنایی با غار فینگال

این غار در جزیره خالی از سکنه‌ای به نام (Staffa) قرار گرفته است. جزیره‌ای که یکی از جزایر هیبرید (Hebrides) اسکاتلند است. به عبارت دقیق‌تر باید بگوییم که فینگال در سمت غربی اسکاتلند قرار گرفته و با عظمتش خودنمایی می‌کند. جزیره Staffa جزیره‌ای آتشفشانی است و غار هم کاملا جنس بازالتی دارد و در اثر جمع و خنک‌شدن گدازه‌ها روی هم به وجود آمده است.

غار ملودیک

چرا به آن غار ملودی می‌گویند؟

این غار که شبیه یک اثر هنری معاصر می‌ماند، از ستون‌های بازالتی ساخته شده که هر کدام به صورت شش ضلعی هستند و شبیه سربازانی ایستاده می‌مانند. ورودی غار نیز بسیار جالب است چون هر لحظه امواج رقصان دریا به آن وارد‌شده و جنب و جوش می‌کنند.

یکی از خصوصیات بسیار خاص غار فینگال اسکاتلند را می‌توان قابلیت آکوستیک طبیعی آن دانست. به لطف سقف طاق مانند غار که کاملا طبیعی شکل گرفته، امواج دریا یک آواز بسیار جالبی سر‌می‌دهند که همه بازدید‌کنندگان از شنیدن آن شگفت‌زده‌ می‌شوند. این موسیقی که انگار توسط یک گروه کر داخل غار زده می‌شود، به قدری جالب است که برخی از مردم تنها به خاطر شنیدن آن به اسکاتلند سفر‌می‌کنند.

غار فینگال

پیشنهاد مطالعه: مطلب زیباترین شهری که هر گردشگری را شیفته خود می‌کند را بخوانید.

بازدید : 28
سه شنبه 19 بهمن 1400 زمان : 12:29

استکهلم با دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیزش، میزبان گردشگران بسیاری است.
جاذبه های گردشگری استکهلم

استکهلم که ونیز اروپای شمالی نامیده می‌شود مجموعه‌ای از جزایر و شبه جزیره است که مناظر چشم‌نوازش آن‌ها آمیزه‌ای از آب و خاک در کنار هم را به نمایش می‌گذارد. جالب است بدانید علاوه بر بناها، موزه‌های بین‌المللی، تئاترها و گالری‌ها که استکهلم به خاطر آن‌ها زبانزد است، این شهر از پاک‌ترین شهرهای دنیاست چرا که استفاده از دوچرخه به شدت میان مردم رواج دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع جاذبه های گردشگری استکهلم می‌پردازیم.

محله قدیمی

قدمت این محله به دهه ۱۲۰۰ میلادی بازگشته و پر از مناظر و بناهای دیدنی، کافه و رستوران‌های با کیفیت و همچنین بوتیک و مغازه است. محله قدیمی یا «گامْلا اِستان» (Gamla Stan) یک موزه زنده است که در قلب شهر نفس می‌کشد. برای خیلی‌ها اینجا اولین توقف سفر ماجراجویانه در شهر خواهد بود. قطعا هیچ راهی سریع‌تر و بهتر از بازدید اینجا برای رویارویی با روح استکهلم و آشنایی با فرهنگ غالب شهر نیست. می‌توانید از مغازه‌های متعدد این قسمت شهر، سوغاتی‌ و هدیه‌های جالبی تهیه کنید.

محله قدیمی جاذبه های گردشگری استکهلم

کاخ سلطنتی

بازدید از کاخ سلطنتی به تنهایی می‌تواند یک روز شما را پر کند. این کاخ که در لب آب و در کمربندی محله قدیمی قرار دارد، محل رسمی اقامت پادشاه سوئد است. جالب است بدانید اقامتگاه ملکه در جایی دیگر، در جزیره‌ای زیبا به نام «دروتنینگهلم» به معنی جزیره ملکه قرار دارد. در این بنا می‌توانید غنا و شکوه امپراتوری سوئد را ببینید.

کاخ سلطنتی یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های اروپا بوده و بیش از ۶۰۰ اتاق و ۵ موزه را در خود جای داده است. تاریخ ساخت این بنای بزرگ به قرن هجدهم و سبک باروک بازگشته و یک گوهر گران‌قدر محسوب می‌شود.کاخ سلطنتی جاذبه های گردشگری استکهلم

یورگوردِن

«یورگوردن» جزیره‌ای در قلب شهر استکهلم است که گردشگران و اهالی شهر را به خود جذب می‌کند. اینجا مکانی عالی برای گردش و پیک‌نیک بوده و برخی از موزه‌ها و جاذبه‌های برتر شهر را نیز می‌توانید اینجا تماشا کنید. تعدادی کافه، رستوران، اسنک فروشی، بار و هتل نیز در محوطه پراکنده شده‌اند.

یورگوردِن جاذبه های گردشگری استکهلم

موزه اِسکانسِن

قدیمی‌ترین موزه رو باز جهان، موزه «اسکانسن» (Skansen) در جزیره یورگوردن قرار دارد و یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های خانوادگی به ویژه برای خانواده‌هایی با فرزندان کوچک محسوب می‌شود. در اینجا به جز موزه می‌توانید از باغ وحش استکهلم نیز دیدن کنید. با وجود بیش از ۱۵۰ ساختمان متفاوت که از کل کشور گردآوری شده و به این ناحیه منتقل گردیدند، می‌توانید نمایی از کل سوئد را یکجا ببینید. خانه‌‌های اربابی، نانوایی، کلیسای چوبی و زیبای سِگلورا و یک سفالگری بخشی از این ساختمان‌ها هستند.

موزه اسکانسن

رویال پارک ملی شهر

گردش، یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر فرهنگ سوئدی است. رویال پارک از جاذبه های گردشگری استکهلم فضای سبزی به طول ۱۰ کیلومتر است که در استکهلم پیچ و تاب می‌خورد. اینجا اولین پارک ملی شهری در جهان بوده و جمعیت گردشگران و اهالی شهر در آن مشغول پرسه زدن هستند. در بیشه‌های این پارک می‌توان گوزن شمالی، روباه، پرندگان نادر و زیبایی‌های بسیار دیگری را تماشا کرد. موزه‌ها، قلعه‌ها، تئاترها، هتل‌ها، امکانات ورزشی و خانه‌های تاریخی از جاذبه‌های این پارک به شمار می‌روند. عاشقان طبیعت از کاوش روح‌بخشی که در میان درختان بلوط چند صد ساله، دریاچه‌ها، رودها، تپه‌ها و نقطه‌های مخصوص شنا خواهند داشت قطعا نهایت لذت را می‌برند.

رویال پارک ملی شهر

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با مطالب گردشگری به مطلب دهکده بهشتی جهان نما را مطالعه کنید.

بازدید : 27
سه شنبه 19 بهمن 1400 زمان : 12:24

ایران کشوری است که در هر گوشه زیبایی‌های منحصر به فردی دارد. شمال آن به سرسبزی و زیبایی، جنوب آن به سواحل دریای عمان و خلیج فارس و شرق و غرب آن در محاصره کوه‌ها و کویرها است.
روستای جهان نما

مطمئن باشید با دیدن تصاویر جهان نمای گرگان که در استان گلستان قرار دارد، برای یک بار هم که شده مسیر روستای جهان نما را در پیش خواهید گرفت. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

بهشت جهان نما

باید بدانید که جهان نما یک بهشت است، چرا که طبیعت سبز آن، چشمه سارها، کلبه‌های جنگلی، خانه‌های روستایی و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری آن بسیار زیبا و بی‌همتاست. این بهشت هم نام یک روستا و هم نام جنگلی از جنگل‌های هیرکانی است که جنگل جهان نما نامیده می‌شود.

روستای ییلاقی جهان نما به دلیل اینکه جزو روستاهای هدف گردشگری در استان گلستان است، برق سراسری ندارد برای همین بکر مانده است. قرار است از ساخت و ساز بی‌رویه در آن جلوگیری شود. با سفر به این جاذبه توریستی، روستای ییلاقی خوش آب و هوایی را خواهید دید که گاه صدای گوسفندان و سگ‌های گله را در آن می‌شنوید، پرندگان در آسمان پرواز می‌کنند و جنگل جهان نما سرسبزی خود را به رخ می‌کشد.

روستای جهان نما در گرگان

برای رفتن به این روستا چه نکاتی لازم است رعایت کنیم؟

اگر در سفرهای ایرانگردی خود قصد بازدید از این مکان‌های بی‌نظیر را دارید، نیاز است مسافتی خاکی و با شیب تند را طی کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود تا جای ممکن با ماشین‌های آفرود و شاسی بلند به این منطقه بروید. این روستا علی‌رغم توریستی بودن فاقد امکانات کافی و لازم است، بنابراین از قبل تمامی مواد غذایی، نان و آب را تهیه و باک بنزین خود را پر کنید. حتما لباس‌ کافی، کفش مناسب برای پیاده‌روی و گشت و گذار در جنگل و پتو و بالش همراه داشته باشید. هرچه رو به نیمه دوم سال پیش می‌رویم احتمال بارندگی و سرما در دهکده جهان نما شدت می‌یابد. بهترین زمان سفر در فصل بهار و تابستان و ماه مهر است. اگر طبیعت‌گرد حرفه‌ای نیستید از سفر به این روستا در نیمه دوم سال خودداری کنید.

جنگل و روستای جهان نما

پیشنهاد مطالعه: بهشتی‌ترین دهکده‌های جهان را در مجله بخوانید.

بازدید : 41
دوشنبه 18 بهمن 1400 زمان : 17:59

سحر و جادوی دهکده‌های زیبای جهان حتی از شهرهایی مثل ونیز ایتالیا هم بیشتر است. با سفر به این دهکده‌ها، سفری به سحرآمیزترین نقاط زمین داشته باشید.
زیباترین دهکده های جهان

اگر شناخت کافی درباره دهکده‌های جذاب و شهرهای کوچک پنهان در دل طبیعت ندارید، نگران نباشید. ما در این مطلب از مجله دلتا یک سفر مجازی به بکرترین و زیباترین دهکده های جهان را با هم تجربه خواهیم کرد.

زیباترین دهکده های جهان

هالستات در قلب اتریش

درست در قلب اتریش، در میان دریاچه هالستات و کوه‌های داچتین دهکده‌ای زیبا قرار دارد. هالستات یکی از قدیمی‌ترین دهکده‌های اتریش است و نامش در بین زیباترین دهکده‌های جهان می‌درخشد. جالب است بدانید که اغلب عکس‌هایی که از مناظر بهشتی اتریش گرفته شده‌­اند متعلق به این دهکده تاریخی هستند. موقع گشت‌زنی در این دهکده می‌توانید سری به کلیساهای قدیمی آن بزنید یا اینکه به سراغ دریاچه نمکی زیرزمینی هالستات بروید.

این دهکده قدیمی یک موزه دارد که آثار باستانی موجود در آن قدمتی ۷۰۰۰ ساله دارند. از همه این‌ها که بگذریم، نشستن در کنار دریاچه شفاف و روشن هالستات که در مقابل کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده قرار دارد، به‌تنهایی برای حبس کردن نفس در سینه کافی است.

زیباترین دهکده های جهان

سیمیان لروتوند از زیباترین دهکده های جهان در فرانسه

سیمیان لروتوند، دهکده‌ای زیبا و خیره‌کننده در جنوب فرانسه است. درختان زیتون و گل‌های بنفش اسطوخودوس این دهکده را محصور کرده‌اند و جلوه ویژه‌ای به این نقطه از زمین بخشیده‌اند. همین منظره بکر و بافت خاص دهکده دست‌به‌دست هم داده تا سیمیان لروتوند، یکی از بکرترین و زیباترین دهکده های جهان شود.

در این دهکده، در کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده که قدم بزنید و از کنار خانه‌های سنگی که عبور کنید، بی‌شک سبک معماری قدیمی دهکده شما را شیفته خودش می‌کند. آروماتراپی یا رایحه‌درمانی یکی از موضوعات موردتوجه در این دهکده است.

سینک ترا در ایتالیا

سینک ترا به معنی «پنج سرزمین» است. در این نقطه، پنج دهکده ماهیگیری متفاوت دست‌به‌دست هم داده‌اند و به‌­همراه مسیر ساحلی خیره‌کننده، دنباله‌های کوهستانی بی‌نظیر و معماری‌های کلاسیک زیبا، یک جاذبه بی‌همتا را به وجود آورده‌اند.

سینک ترا با داشتن سواحل ناهموار و منطقه شهری رمانتیک، احساس زندگی در ایتالیا واقعی را به گردشگران منتقل می‌کند. به همین‌خاطر هم هست که نامش در بین زیباترین دهکده‌های جهان قرار گرفته و افراد زیادی عاشق دیدن آن هستند.

زیباترین دهکده های جهان

اورتاهیزر در قلب ترکیه

این دهکده زیبا هنوز هم که هنوز است بافت سنتی خود را حفظ کرده و قدم‌های خود را آهسته برمی‌دارد و تاریخ را ورق می‌زند. بافت سنتی خاصی که اورتاهیزر دارد، گردشگران را مسحور خودش می‌کند و چه بخواهند و چه نخواهند به این دهکده زیبا سرک می‌کشند. موقع حضور در این دهکده، می‌توانید در غارهای زیرزمینی نوشیدنی و غذا بخورید، به تماشای قلعه ۷۸ متری پوشیده از سنگ اورتاهیزر بروید یا اینکه اطلاعات خود را درباره نحوه نگهداری میوه‌ها در غارهای زیرزمینی افزایش دهید. اگر به این‌دست از مطالب علاقه دارید می‌توانید مطلب جاهای دیدنی ایران که حداقل یک بار باید ببینید را بخوانید.

زیباترین دهکده های جهان

پیشنهاد مطالعه: همچنین می‌توانید مطلب ترسناک‌ترین نقاط جهان را بشناسید را بخوانید.

بازدید : 30
دوشنبه 18 بهمن 1400 زمان : 17:54

ممکن است خیلی از افراد تصور کنند در روستا‌ها و شهرستان‌های کوچک آمار زادو ولد بیشتر از شهر‌ها باشد اما جالب است بدانید که شهرستان گناباد، به عنوان یکی از مسن‌ترین شهر‌های کشور به شمار می‌آید.
روستایی بدون نوزاد

در «روستای دیسفان» شهرستان گناباد در خراسان رضوی، حدود ۱۰ سال است که هیچ ولادت جدیدی به ثبت نرسیده و در ۱۸ سال اخیر، فقط یک تولد ثبت شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع روستایی بدون نوزاد می‌پردازیم.

بیش از ۱۳ درصد جمعیت بیش از ۹۰ هزار نفری گناباد را سالمندان تشکیل می‌دهند. این شهرستان دومین شهرستان سالمند کشور به شمار می‌رود.

البته این آمار‌ها درباره گناباد به همین جا محدود نمی‌شود و در «روستای دیسفان» این شهرستان، حدود ۱۰ سال است که هیچ ولادت جدیدی به ثبت نرسیده و در ۱۸ سال اخیر، فقط یک تولد ثبت شده است! از طرفی کمبود امکانات و موقعیت‌های شغلی افراد زیادی را وادار به مهاجرت کرده و به مرور زمان به دلیل به دنیا نیامدن هیچ فردی سال‌هاست که در این روستا صدای خنده هیچ بچه‌ای شنیده نشده و چراغ‌های مدارسش خاموش شده است.

روستایی بدون تولد نوزاد

روستایی با قدمتی ۵ هزار ساله

دیسفان، نام روستایی از بخش کاخک در شهرستان گناباد است که بافت سنتی خانه‌ها، وجود قنات‌ها و آب انبار‌های بی‌شمار به قدمت تاریخی‌اش اشاره دارد. جمعیت ساکن و دایم این روستا حدود ۲۰۰ نفر و جمعیت غیر دایمش بیش از ۱۵۰۰ نفر و مساحت آن حدود ۱۲ کیلومتر مربع است.

دیسفان، بهار و تابستان‌های زیبایی دارد و اهالی روستا در اواخر شهریور ماه مشغول جمع‌آوری میوه‌هایی از جمله توت، آلبالو، گیلاس، انجیر و غیره هستند. هم اکنون بیشتر ساکنان روستا سالمندان هستند و به کشاورزی و دامداری به شیوه‌های سنتی مشغول‌اند. آن‌ها به اندازه‌ای کار می‌کنند که از پس مخارج خود برآیند. چرا که با وجود آب‌وهوای خشک، کمبود ابزارآلات و غیره کشاورزی در این منطقه برای افزایش سرمایه و کسب درآمد توجیه اقتصادی ندارد. امروزه آن چه این روستا را از سایر مناطق گناباد متمایز کرده و خبرساز شده، همین موضوع زاد‌ولد است.

 تولد نوزاد

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب جاهای دیدنی ایران که حداقل یک بار باید ببینید را بخوانید.

بازدید : 29
يکشنبه 17 بهمن 1400 زمان : 8:54

در کره زمین مناطقی وجود دارد که بسیار ترسناک و هولناک اسـت و اتفاقات عجیبی در زمان های‌ گذشته و حال در آنجا رخ داده اسـت . اگر قصد دارید با مناطق عجیب آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.
ترسناک ترین مکان های گردشگری

مکان‌هایی در جهان وجود دارد که در هر گوشه آن‌ها رمز و رازی نهفته است. همراه مجله دلتا باشید تا در ادامه به برخی از ترسناک ترین مکان های گردشگری اشاره کنیم.

قبرستان قدیمی یهودیان، پراگ، جمهوری چک

نزدیک به چهار قرن، بین سال‌های ۱۴۳۹ تا ۱۷۸۷، در قبرستان یهودیان مراسم خاکسپاری مردگان انجام‌شده است. در این قبرستان نسبتا کوچک تقریبا ۱۰۰۰۰۰ نفر دفن شده‌اند، اما تنها ۱۲۰۰۰ قبر در آن وجود دارد. مسئولین قبرستان روی قبر‌های قبلی خاک ریخته و مرده دیگری را روی آن دفن کرده‌اند. در برخی از نقاط قبرستان بیش از ۱۲ قبر روی هم قرارگرفته است. به مرور زمان این خاک‌های روی هم انباشته‌شده فروریخته و اجساد و سنگ‌قبرهای زیرین بیرون افتاده‌اند. سنگ‌قبرهای قدیمی به سنگ‌قبرهای جدیدتر فشار آورده و آن‌ها را کج کرده‌اند. درنتیجه نمای این قبرستان بسیار غیرطبیعی و البته ترسناک شده است.

ترسناک ترین مکان های دنیا

کلیسای سنت جرج، جمهوری چک

این کلیسا در روستای لوکووا (Lukova) واقع‌شده است و در سال ۱۹۶۸ پس از آن که در حین مراسم دعا قسمتی از سقف آن فرو ریخت، متروکه شد. اخیرا هنرمندی به نام ژاکوب هادراوا (Jakub Hadrava) مجموعه‌ای از مجسمه‌های ترسناک را در این کلیسا قرار داده و حال و هوایی شیطانی به این مکان بخشیده است.

مکان های گردشگری ترسناک

دخمه‌های پر از اسکلت پاریس، فرانسه

شبکه‌ای از تونل‌ها و گودال‌های پیچ در پیچ در زیر شهر پاریس وجود دارد. بر اساس منابع مختلف طول تمامی این تونل‌های بین ۱۸۷ تا ۳۰۰ متر برآورد می‌شود. از پایان قرن ۱۸ میلادی تاکنون باقیمانده اجساد حدود ۶ میلیون نفر در این مکان دفن شده است.

دخمه‌های پر از اسکلت پاریس

بازار آکودسوا، توگو

یکی از ترسناک ترین مکان های گردشگری بازار آکودسوا است. این بازار اشیا و گیاهان جادویی در شهر لومه پایتخت توگو واقع‌شده است. مردم اهل توگو، غنا و نیجریه به آیین خاصی به نام وودوو (Voodoo) باور داشته و برای عروسک‌ها قدرت جادویی قائل هستند. مجموعه اشیایی که در آکودسوا یافت می‌شود بسیار غیرمتعارف است. در این بازار از جمجمه یک گاو نر بزرگ گرفته تا سر خشک‌شده میمون، بوفالو و پلنگ و دیگر اقلام جادویی را می‌توان یافت.

بازار آکودِسِوا

جزیره طاعون، ایتالیا

پوویجلیا (Poveglia) یکی از معروف‌ترین جزایر دنیا است که در دریاچه ونیز در شمال ایتالیا واقع‌شده است. بر طبق ادعا‌ها از زمان روم باستان این جزیره محلی برای نگهداری افراد مبتلا به طاعون بوده و بیش از ۱۶۰۰۰۰ نفر در این جزیره دفن شده‌اند. مردم ایتالیا بر این باور هستند که ارواح مردگان در گوشه و کنار این جزیره پرسه می‌زنند. علاوه بر تاریخچه تاریک این جزیره ادعا شده است که در یک مرکز روان‌شناختی که در این جزیره احداث‌شده بود از بیماران به‌عنوان نمونه برای انجام آزمایشات روان‌شناختی استفاده می‌شده و در واقع بیماران را شکنجه روحی می‌دادند. ازاین‌رو برخی از محققان امور ماوراءالطبیعه این جزیره را به‌عنوان یکی از مخوف‌ترین مکان‌های روی زمین معرفی کرده‌اند.

جزیره طاعون

تپه صلیب‌ها، لیتوانی

تپه صلیب‌ها در کشور لیتوانی محل برافراشته شدن تعداد زیادی صلیب (جمعا حدود ۵۰۰۰۰) است. این تپه اگرچه ظاهری شبیه گورستان دارد اما درواقع گورستان نیست. باور عمومی مردم محلی بر این است که کسانی که در این محل صلیب بگذارند در زندگی خود کامیاب خواهند شد. نمی‌توان با قاطعیت گفت که چه کسی و در چه زمانی و به چه دلیلی اولین صلیب را در این منطقه برافراشته و تاکنون از راز این تپه رمزگشایی نشده است.

تپه صلیب‌ها، گردشگری وحشت

محل دفن مومیایی‌های کابایان، فیلیپین

به گفته افراد محلی ارواح این افراد هنوز هم در این مکان پرسه می‌زنند. اجساد این مردگان با استفاده از ترکیبات خاصی مومیایی‌شده است و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای سرقت این مومیایی‌ها، از این مکان به‌شدت محافظت می‌شود.

مومیایی‌های کابایان، مکان های گردشگری

قلعه لیپ، ایرلند

قلعه لیپ در منطقه کونتی اوفالی (County Offaly) ایرلند واقع شده و یکی از مخوف‌ترین قلعه‌های جهان به شمار می‌آید. در داخل قلعه یک سیاه‌چال بسیار بزرگ قرار دارد که کف آن از تیغه‌های چوبی نوک تیز عمودی پرشده است. این سیاه‌چال حین مرمت قلعه توسط کارگران کشف شد و مدت‌زمان زیادی طول کشید تا آن‌ها توانستند تمامی استخوان‌های موجود در این سیاه‌چال را با چندین کامیون به بیرون از قلعه منتقل کنند. به عقیده مردم محلی ارواح کسانی که در این سیاه‌چال کشته‌شده‌اند در این قلعه حضور دارند.

قلعه لیپ، ترسناک ترین مکان گردشگری

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب جاهای دیدنی ایران که حداقل یک بار باید ببینید را بخوانید.

بازدید : 23
يکشنبه 17 بهمن 1400 زمان : 8:50

سرتاسر کشور عزیزمان ایران، سرشار از جاذبه‌های گردشگری زیبا و دیدنی است. از دریاچه شگفت‌انگیز مهارلو تا دخمه‌های باستانی زرتشتیان، مکان‌های خارق‌العاده‌ای در ایران هستند که شما را فرا می‌خوانند.
آشنایی با دیدنی های ایران

اگر شخصیتی ماجراجو دارید توصیه می‌کنیم قبل از آن که دیر شود به جاهای دیدنی ایران سر بزنید. هرکدام از این مکان‌ها که به شما نزدیک‌تر هستند را در اولویت قرار دهید. امیدواریم با مطالعه این مطلب شور و شوق سفر در قلب شما بیدار شده و کوله‌بار خود را برای بازدید از آن‌ها ببندید. برای آشنایی با دیدنی های ایران با مجله دلتا همراه باشید.

آشنایی با دیدنی های ایران

۱. غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم بزرگ‌ترین غار نمکی جهان است و ۶۶۰۰ متر طول دارد. این غار در ۹۰ کیلومتری شهر قشم و ۲ کیلومتری ساحل واقع شده است. پس همزمان با ساحل‌گردی می‌توانید از این غار ۵۷۰ ساله دیدن کنید.

طی تحقیقات انجام شده، تنفس از هوای داخل غار می‌تواند به بهبود بیماری‌های تنفسی مانند آسم کمک کند. مجسمه‌های نمکی شکننده، رودخانه‌های نمکی و خفاش‌های کوچک چیز‌هایی هستند که می‌توانید انتظار آن‌ها را داشته باشید.

درون غار نور کافی وجود ندارد پس برای نگاه دقیق‌تر به بدنه قندیل‌ها کافی است یک چراغ‌قوه پرقدرت به همراه داشته باشید. نمک‌های داخل غار خاصیت دارویی دارند پس، از چشیدن آن‌ها نترسید.

آشنایی با دیدنی های ایران

۲. دخمه‌های زرتشتیان

در آیین کهن زرتشت، هنگامی که شخصی فوت می‌کرد این ترس وجود داشت که بدن او توسط شیاطین آلوده شود. به همین دلیل، زرتشتیان بدن شخص را در بالای برج‌هایی با نام برج خاموشان یا برج سکوت قرار می‌دادند تا خوراک پرندگان شکاری شوند.

برج خاموشان یزد مکانی اسرارآمیز است که شما را کمی با دنیای مردگان آشنا می‌کند. این برج در ۱۵ کیلومتری شهر یزد و در حوالی منطقه صفائیه روی یک کوه کم ارتفاع قرار گرفته است. شاید جالب‌توجه باشد که این روش تدفین تا قبل از دوره پهلوی رواج داشت اما در این دوره ممنوع شد.

بازدید از دو دخمه این برج یعنی دخمه بزرگ مانکجی و دخمه گلستان حدود ۱ الی ۲ ساعت زمان نیاز دارد اما برج سکوت یکی از جاهای دیدنی ایران است که قطعا حسی متفاوت به شما خواهد داد.

دیدنی های ایران

۳. روستای کندوان

کندوان یکی از زیباترین روستاهای ایران است. تاریخچه غار­های کندوان به هفت هزار سال پیش می‌رسد اما حدود ۷۰۰ سال پیش، زمانی‌که مغول‌ها به ایران حمله کردند، مردمان منطقه آذربایجان شرقی برای حفظ جان خود به سمت غار‌هایی فرار کردند که اکنون همانند کندوهای عسل در ۱۸ کیلومتری شهر اسکو خودنمایی می‌کنند.

کندوان تنها روستای صخره‌ای جهان است که هم‌اکنون اهالی آن پذیرای گردشگران هستند. هنگامی‌ که به این روستا نزدیک شدید، نفسی عمیق بکشید و از هوای بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر به مکان‌های هیجان انگیز علاقه دارید به مطلب هیچ‌کس جرئت نزدیک شدن به این قلعه را ندارد سر بزنید.

ایرانگردی

۴. کاریز کیش

کاریز کیش یک شهر زیرزمینی با معماری تاریخی و یکی از خیره‌کننده‌ترین جاهای دیدنی ایران است. این کاریز در قلب تنها جزیره مرجانی دنیا قرار دارد. صدف‌ها و مرجان‌هایی با قدمت چند هزار ساله سقف شهر را پوشانده‌اند. تنها مسجد مرجانی جهان نیز با سقفی پر از سنگواره و فسیل دریایی در این شهر زیرزمینی ساخته شده است.

در سفر به این مکان دیدنی، بازدید از موزه خلیج فارس، پایاب کهن قنات، چاه‌های کاریز، عکاس‌خانه و تصفیه‌خانه طبیعی آب را فراموش نکنید. خاک این کاریز خواص درمانی داشته و در گِل‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 آشنایی با ایران

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب پارک جمشیدیه تهران، حیاط خلوت روزهای تعطیل را بخوانید.

تعداد صفحات : 39

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 1885
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 49
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 61
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 267
  • بازدید ماه : 1572
  • بازدید سال : 4104
  • بازدید کلی : 329049
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه